
W artykule:
W ubiegłym miesiącu przedstawiliśmy zbiorcze podsumowanie statystyk za wypadki drogowe (w tym wypadki śmiertelne) i kolizje, do których doszło na terenie państwa polskiego w miesiącu grudniu 2017 (patrz: Statystyki kolizji i wypadków drogowych za grudzień 2017).
W niniejszym artykule prezentujemy obszerne podsumowanie danych i statystyk rocznych dotyczących takich zdarzeń komunikacyjnych, jak kolizje drogowe oraz wypadki (zarówno wypadki śmiertelne, jak i zakończone obrażeniami ciała), które miały miejsce w ciągu całego roku 2017.
Wypadki drogowe i kolizje – czego dowiesz się z artykułu?
Ile kolizji drogowych wydarzyło się w roku 2017? Jak wiele zdarzeń znacznie poważniejszych, niż kolizje, czyli takich jak wypadki drogowe miało miejsce ubiegłego roku? Jaka liczba spośród nich to wypadki śmiertelne, a jak dużo stanowią wypadki zakończone obrażeniami ciała? Czy więcej wypadków drogowych oraz kolizji miało miejsce w roku 2017 czy 2016? Które z województw przoduje na przestrzeni całego zeszłego roku w rankingu wypadków drogowych? Jaki jest ranking województw ze względu na wypadki śmiertelne? W których regionach Polski wypadki drogowe kończą się częściej obrażeniami ciała, niż ofiarami śmiertelnymi? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym raporcie rocznym na temat kolizji drogowych i wypadków komunikacyjnych.
Kolizje drogowe i wypadki – porównanie lat 2016 i 2017
Bardzo interesująco wygląda konfrontacja danych statystycznych za kolizje drogowe i wypadki w ostatnich dwóch latach. Jak się okazuje, w roku 2017 znacznie wzrosła liczba kolizji drogowych, co może wydawać się niepokojące, dopóki nie zestawimy tego z faktem, że jednocześnie zmniejszyła się liczba znacznie bardziej poważnych zdarzeń, takich jak wypadki drogowe.
I tak, liczba kolizji drogowych wzrosła o prawie 7%. Jednak równocześnie liczba wypadków drogowych spadła o 2,85%. Odsetek ten wydaje dosyć niski, dopóki nie uświadomimy sobie, że oznacza to dokładnie 959 mniej wypadków, w których uczestnicy zdarzenia zostali ranni lub ponieśli śmierć.
Wraz ze spadkiem liczby wypadków komunikacyjnych, zmniejszyła się liczba rannych (o 3,37%), a także w sposób bardzo znaczący, bo aż o ponad 7% (216 ofiar śmiertelnych) spadła liczba zdarzeń typu wypadki śmiertelne.
Tabela 1: Kolizje drogowe i wypadki w latach 2016 i 2017
Opis | 2016 | 2017 | Zmiana [- spadek, + wzrost] |
Kolizje drogowe | 406 622 | 434 688 | + 28 066 (+6,9%) |
Wypadki drogowe | 33 664 | 32 705 | – 959 (-2,85%) |
Liczba zabitych w wypadkach drogowych | 3 026 | 2 810 | -216 (-7,14%) |
Liczba rannych w wypadkach drogowych | 40 766 | 39 394 | -1 372 (-3,37%) |
Wypadki drogowe a kolizje drogowe w roku 2017
W roku 2017 doszło do prawie 435 tys. kolizji drogowych oraz ponad 32,7 tys. wypadków drogowych. W efekcie wypadków samochodowych prawie 39,4 tys. osób zostało rannych, a nieco ponad 2,8 tys. osób poniosło śmierć.
Wykres 1: Wypadki drogowe i kolizje – 2017
Statystycznie rzecz ujmując na każde 100 wypadków – 120,5 osób zostało rannych. Natomiast jeśli pytamy o to, jak duża liczba spośród wypadków stanowią najgroźniejsze zdarzenia, czyli wypadki śmiertelne, to dysponujemy następującymi danymi – na każde 100 wypadków – 8,6 osób zmarło w wyniku zdarzenia.
Wykres 2: Wypadki drogowe – wypadki śmiertelne i obrażenia ciała – 2017
Wypadki drogowe w roku 2017 w podziale na województwa
Umieszczony poniżej Wykres 3 pokazuje – w podziale na poszczególne województwa – liczbę wypadków drogowych, do których doszło w roku 2017 na obszarze państwa polskiego.
Najwięcej wypadków komunikacyjnych miało miejsce w województwach łódzkim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim. Jeśli połączymy w jedno wyniki województwa mazowieckiego (KSP* + województwo mazowieckie bez KSP), to otrzymamy liczbę 4082 wypadków drogowych, co daje pierwsze miejsce stołecznemu regionowi w tym niechlubnym rankingu.
Najmniej wypadków samochodowych nastąpiło w województwach: lubuskim, podlaskim, opolskim oraz kujawsko-pomorskim.
Wykres 3: Wypadki drogowe – ranking wg województw – 2017
Na następnym wykresie (Wykres 4) przedstawiamy liczbę osób rannych w wyniku wypadków drogowych w całym 2017 roku. Generalnie ranking wygląda podobnie jak w przypadku oceny ogólnej liczby wypadków komunikacyjnych w poszczególnych województwach. Mówiąc inaczej, im więcej wypadków komunikacyjnych, tym proporcjonalnie wzrasta liczba osób, które zostały w nich ranne.
Jednak jeśli porównamy stosunek liczby rannych do liczby ogólnej wypadków samochodowych w danym województwie (patrz Wykres 7), to okaże się, że najwięcej rannych (odsetek rannych przypadających na 100 wypadków) znajduje się w województwie dolnośląskim (125,8), lubuskim (125,6), łódzkim (125,5), pomorskim (124,5) oraz świętokrzyskim (124). Najmniejsze wskaźniki wykazują z kolei następujące województwa: kujawsko-pomorskie (113,5), KSP (113,6), wielkopolskie (115,2), lubelskie (115,4), podlaskie (115,5).
Wykres 4: Osoby ranne w wypadkach drogowych wg województw – 2017
Czy jednak mniejszy odsetek rannych oznacza, że dane województwo jest bezpieczniejsze czy może, że doszło do większej liczby najbardziej tragicznych zdarzeń, czyli wypadków śmiertelnych?
Dopiero zestawiając dane dotyczące liczby rannych z wypadkami śmiertelnymi można wyciągnąć bardziej konkretne wnioski na temat tego, w których województwach wypadki drogowe kończą się mniej lub bardziej tragicznym skutkiem.
Na kolejnym wykresie (Wykres 5) pokazujemy liczbę ofiar śmiertelnych wypadków w całym 2017 roku.
Wykres 5: Śmiertelne wypadki drogowe – liczba ofiar wg województw – 2017
Tak jak liczba osób rannych proporcjonalnie pokrywa się z liczbą wypadków drogowych (tam gdzie dużo wypadków, tam dużo rannych), tak w przypadku wypadków śmiertelnych ten rozkład wygląda zupełnie inaczej. Jeśli chodzi o wypadki śmiertelne, to prym wiedzie województwo wielkopolskie, następnie mazowieckie (bez KSP), potem śląskie, dolnośląskie oraz łódzkie. Tak jak w poprzednich analizach, jeśli zestawimy razem całej woj. mazowieckie łącznie z miastem Warszawa, to ten region zajmie pierwsze miejsce (458).
Najmniej wypadków śmiertelnych ma miejsce w województwie opolskim, lubuskim, podlaskim oraz świętokrzyskim. To ranking według liczb bezwzględnych. Jednak jeśli rozważymy stosunek następującej liczby – wypadki śmiertelne (bardziej precyzyjnie – liczba ofiar śmiertelnych) do ogólnej liczby wypadków drogowych, to okaże się, w tym niesławnym rankingu na czoło wysuwają się inne regiony Polski (patrz Wykres 6).
Wykres 6: Wypadki śmiertelne – liczba ofiar śmiertelnych na 100 wypadków drogowych wg województw – 2017
I tak, najmniej bezpiecznymi pod tym względem województwami (największy odsetek ofiar wypadków śmiertelnych w stosunku do ogólnej liczby wypadków) jest województwo podlaskie (16,5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków) oraz kujawsko-pomorskie (16,1 na 100). Przypomnijmy, że w liczbach bezwzględnych woj. podlaskie znajduje się na trzecim miejscu ze względu na najmniejszą liczbą wypadków śmiertelnych, a kujawsko-pomorskie w samym środku tej stawki.
Z kolei biorąc pod uwagę liczbę osób rannych na 100 wypadków drogowych (patrz Wykres 7), to w obu tych regionach odsetek rannych był stosunkowo nieduży. Województwo kujawsko-pomorskie ma najmniejszy odsetek rannych ze wszystkich województw, a podlaskie jest na piątej pozycji.
Wykres 7: Liczba osób rannych na 100 wypadków drogowych wg województw – 2017
Przypatrzmy się z kolei regionom najbardziej „bezpiecznym”. Najmniejszy odsetek ofiar śmiertelnych (patrz Wykres 6) we wszystkich wypadkach komunikacyjnych charakteryzuje takie regiony, jak województwo pomorskie (5,2 zabitych na 100 wypadków), potem małopolskie (5,4) i łódzkie (5,7).
Ze względu na bezwzględną liczbę ofiar śmiertelnych, to wszystkie 3 wymienione regiony znajdują się raczej w górnej części tej stawki. Na 17 wymienionych regionów, woj. łódzkie znajduje się na 5 pozycji ze względu na największą liczbę wypadków śmiertelnych, małopolskie na 6 miejscu, a pomorskie na 10. Jednak dopiero porównując proporcje widzimy, że najmniej wypadków drogowych właśnie w tych województwach stanowią wypadki śmiertelne.
W przypadku tych najbardziej „bezpiecznych” województw, zachodzi odwrotna zależność, niż w tych z największym odsetkiem wypadków z ofiarami śmiertelnymi. Województwa z najmniejszym odsetkiem ofiar śmiertelnych charakteryzują się stosunkowo wysokim odsetkiem osób rannych. Województwo łódzkie znajduje się na 3 pozycji pod tym względem (125,5 rannych na 100 wypadków), pomorskie na 4 miejscu (124,5), a małopolskie na 9 pozycji (119,3).
W związku z powyższym można mówić o pewnej tendencji – duża liczba rannych w określonych województwach oznacza mniej tragiczne w skutkach wypadki drogowe, czyli mniej ofiar śmiertelnych. I odwrotnie, im więcej ofiar śmiertelnych w określonych regionach, tym wydaje się, że występuje mniejszy odsetek osób rannych.
Trudno jednak na tej podstawie mówić o mniej lub bardziej „bezpiecznych” województwach. Nie mamy wiedzy na temat wielkości uszczerbku na zdrowiu doznanego przez osoby ranne w wyniku wypadków komunikacyjnych. Mogą to przecież być bardzo poważne obrażenia ciała, ze skutkami których osoba poszkodowane będzie musiała się borykać do końca życia.
* KSP, czyli Komenda Stołeczna Policji razem z podległymi Komendami Powiatowymi.
** Przedstawione dane statystyczne pochodzą ze strony: http://statystyka.policja.pl.
*** Przedstawione dane pochodzą z bazy SEWIK i stanowią wstępne statystyki policyjne za 2017 rok.