Decyzja nr RWR 33/2013 z dnia 06.11.2013 r.

Decyzja nr RWR 33/2013 z dnia 06.11.2013 r.

Decyzją nr RWR 33/2013 z dnia 06.11.2013 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów działanie, polegające na reklamowaniu świadczonych przez Auxilia Spółka z o.o. z/s we Wrocławiu usług pośrednictwa w dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych za pomocą haseł o treści: „o 70% wyższe odszkodowania niż u konkurencji” oraz „97,7% wygranych spraw”. Sposób sformułowania haseł reklamowych mógł bowiem – w ocenie organu – wprowadzić konsumentów w błąd. Jak wskazano w treści decyzji: „Prezes Urzędu nie podważa źródeł pozyskania danych jak i prawdziwości samych danych (informacje ogólnodostępne), które były podstawą działań matematycznych przeprowadzonych przez Spółkę. Twierdzi natomiast, że sposób doboru tych danych był nierzetelny, a w konsekwencji wprowadzający konsumentów w błąd”. Jak wynika z uzasadnienia decyzji, nieprawidłowości w działaniach Spółki miały polegać m.in. na tym, że hasło „o 70% wyższe odszkodowania niż u konkurencji” wprowadza konsumentów w błąd, gdyż obliczenie odnosi się tylko do dwóch konkurentów – największych firm z branży dochodzenia odszkodowań (Votum S.A. we Wrocławiu i EuCo S.A. w Legnicy), a hasło sugeruje wszystkich konkurentów na rynku, natomiast drugie hasło oparte zostało na obliczeniach jedynie 350 zakończonych spraw sądowych, jak też nie określa szczegółowo kryteriów wyróżniających sprawy wygrane od innych. Decyzja Prezesa UOKiK stała się prawomocna, a w konsekwencji Sąd Okręgowy we Wrocławiu, wskutek pozwu Votum S.A. we Wrocławiu i EuCo S.A. w Legnicy, opierając się na ww. prawomocnej decyzji Prezesa UOKiK, uznał działania mogące wprowadzić konsumentów w błąd za równoznaczne z czynem nieuczciwej konkurencji i nakazał opublikowanie oświadczenia o następującej, nakazanej przez Sąd treści (które niniejszym publikujemy):

„Auxilia Spółka z .o.o. we Wrocławiu wyraża ubolewanie z powodu prowadzenia reklamy swoich usług w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, a polegający na stosowaniu nierzetelnego i mogącego wprowadzić klientów w błąd porównania odszkodowań uzyskiwanych przez Auxilia sp. z o.o. we Wrocławiu i jej głównych konkurentów – VOTUM S.A. we Wrocławiu i Europejskie Centrum Odszkodowań S.A. w Legnicy, a także na publikowaniu nierzetelnej informacji o liczbie wygranych przez Auxilia Sp. z o.o. we Wrocławiu spraw. Auxilia Sp. z o.o. przeprasza VOTUM S.A. z siedzibą we Wrocławiu i Europejskie Centrum Odszkodowań S.A. Z siedzibą w Legnicy, a także klientów, którzy mogli zostać wprowadzeni w błąd przez Auxilia sp. z o.o. we Wrocławiu za stosowanie nieuczciwej reklamy.“

W związku ze stanowiskiem UOKiK odnośnie spornych haseł reklamowych, Zarząd Spółki już kilka lat temu zadecydował o rezygnacji z ich stosowania.

Ocena: 5/5
(głosy: 1)