Zalanie mieszkania – jak zgłosić szkodę i uzyskać odszkodowanie?

Zalanie mieszkania - jak zgłosić szkodę i uzyskać odszkodowanie?

Zalanie mieszkania spotyka bardzo wielu spośród wszystkich tych, którzy mieszkają w wielorodzinnych budynkach mieszkaniowych, takich jak bloki mieszkalne, kamienice, apartamentowce itp. Kto z nas nie został zalany albo chociaż nie słyszał o takim zdarzeniu pośród swojej rodziny czy znajomych? Co robić, kiedy dojdzie do zalania mieszkania, jak postępować, gdzie zgłosić szkodę, od kogo domagać się naprawienia uszkodzeń?

Zalanie mieszkania – zacznij od ustalenia przyczyny

Przede wszystkim, także ze względów praktycznych, należy zidentyfikować problem. Właściciel mieszkania, który widzi, że mieszkanie ulega zalaniu, powinien w pierwszej kolejności poszukać źródła przeciekania wody. Może to być jego własna instalacja, instalacja sąsiada bądź instalacja wspólnoty. Co istotne, mając na względzie obowiązek minimalizacji szkody, właściciel mieszkania ma obowiązek poszukiwania źródeł awarii oraz w miarę możliwości im zapobieżenia. Pod tak wskazanym obowiązkiem kryć się będzie nakaz sprawdzenia własnej instalacji bądź zamknięcie głównego zaworu w mieszkaniu.

Jeżeli ustalimy, że mieszkanie nie jest zalewane przez nas samych, wtedy musimy poszukać źródeł zalania z instalacji sąsiedzkiej, bądź instalacji wspólnotowej.

Sąsiad zalał Twoje mieszkanie?
Napisz: info@auxilia.pl! Zadzwoń: 801 700 766!
Pomożemy korzystnie zlikwidować szkodę.

Ustal winnego zalania mieszkania

W dalszej kolejności, powinniśmy znaleźć winnego zalania mieszkania. Sąd Najwyższy wskazał, że w przypadku zalania mieszkania przesłanką rozstrzygającą kwestię odpowiedzialności jest zasada winy (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 19 lutego 2013 r. -sygn. akt III CZP 63/12). Zasada winy opiera się na maksymie z kodeksu cywilnego mówiącej wprost, że kto wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.

Właśnie dlatego poszkodowany, w tym przypadku zalewany lokator, musi wykazać szkodę (co raczej nie powinno nastręczać problemu), zdarzenie szkodowe, związek przyczynowy między szkodą, a zdarzeniem oraz winę sprawcy. Co za tym idzie, to na barkach poszkodowanego spoczywa obowiązek poszukiwania źródła cieknięcia wody, a jeżeli go znajdzie, do niego należy udowodnienie winy właściciela lokalu, np. poprzez wskazanie, że ten nie przeprowadzał odpowiedniej konserwacji instalacji wodnej.

Przy tak oczywistych usterkach, jak przeciekanie wężyka przy pralce czy zużycie się uszczelek wydaje się oczywiste, że powinny one zostać wymienione. Właśnie dlatego zaniedbania w tym zakresie obciążają właściciela, jako podmiot obowiązany do utrzymywania instalacji w należytym stanie. Należy także pamiętać, że cieknięcie wody może nastąpić również po stronie części wspólnej, za którą odpowiada wspólnota (zarządca), wtedy zarzut braku dbałości o utrzymanie instalacji wodnej w należytym stanie trzeba postawić wspólnocie (zarządcy).

Gdzie zaczyna się, a gdzie kończy się odpowiedzialność wspólnoty za zalanie mieszkania?

Przyjmuje się powszechnie, że za instalacje poziome w mieszkaniu odpowiada właściciel lokalu do zaworów odcinających przy tzw. pionach. Za piony, czyli instalacje usytuowane pionowo względem płaszczyzny mieszkania, odpowiada wspólnota. Stąd kluczowe jest odnalezienie źródła przecieku i jego usytuowanie. Należy zdawać sobie sprawę, że nieustalenie źródła zalania spowoduje, że poszkodowany będzie zmuszony do naprawienia szkody na własny koszt.

Jak wygląda proces likwidacji szkody?

Najczęściej po zdiagnozowaniu źródła przecieku oraz osoby odpowiedzialnej za zalanie mieszkania, osoba poszkodowana nie czeka z naprawą uszkodzeń, tylko sama przystępuje do działania. W tym miejscu warto pamiętać o tym, aby uwiecznić szkody powstałe w wyniku zalania chociażby na zdjęciach. Nadto warto poczekać na rzeczoznawcę z ramienia ubezpieczyciela sprawcy, który dokona oględzin uszkodzeń.

Kluczowe przy procesie likwidacji szkody jest ustalenie, czy właściciel mieszkania, które zalało nasz lokal, posiada wykupione ubezpieczenie od tego rodzaju ryzyka. Jeżeli tak, wtedy proces likwidacji szkody przeprowadza towarzystwo ubezpieczeń. W takim przypadku należy powołać się na stosowną polisę, której dane powinien nam podać właściciel mieszkania, z którego doszło do zalania.

Następnie poprzez infolinię bądź za pomocą platformy internetowej danego towarzystwa ubezpieczeń zgłaszamy szkodę. Kolejnym krokiem są oględziny miejsca zalania w naszym mieszkania przez rzeczoznawcę od szacowania szkód – dopóki to nie nastąpi, powinniśmy wstrzymać się z wszelkimi pracami naprawczymi. Po ocenie szkód przez przedstawiciela zakładu ubezpieczeń w ciągu 30 dni powinna zostać wydana decyzja o przyjęciu bądź nie odpowiedzialności za zalanie mieszkania przez ubezpieczyciela oraz wypłacenie bądź nie stosownej kwoty potrzebnej do przeprowadzenia prac remontowych. W ten sposób otrzymamy pieniądze, które pozwolą nam dokonanie napraw.

Natomiast, jeżeli właściciel lokalu takiego ubezpieczenia nie posiada, wtedy będzie musiał sam wyłożyć stosowne środki na naprawę naszej szkody. Co jednak bardziej prawdopodobne, będziemy musieli przeciwko takiej osobie wytoczyć powództwo o zapłatę należnego nam odszkodowania.

Masz zalane mieszkanie? Zadzwoń: 801 700 766 lub napisz:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Auxilia S.A (ul. Zaolziańska 4, 53-334 Wrocław) celem udzielenia odpowiedzi na zapytanie przesłane przeze mnie poprzez formularz.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Auxilia S.A (ul. Zaolziańska 4, 53-334 Wrocław) w celach marketingowych związanych z przygotowaniem i przekazaniem oferty Auxilia S.A w zgodzie z Polityką Prywatności.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowej dotyczącej usług Auxilia S.A (ul. Zaolziańska 4, 53-334 Wrocław) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z Polityką Prywatności. W celu przesłania informacji handlowej udostępniam wskazany powyżej e-mail i telefon.

Ocena: 4.9/5
(głosy: 21)