Odszkodowanie w przypadku śmierci bliskiej osoby

Odszkodowanie w przypadku śmierci bliskiej osoby

Śmierć bliskiej osoby to niewyobrażalna tragedia. Pierwszą reakcją na nią jest zazwyczaj szok lub niedowierzanie. W takich okolicznościach bliskim zmarłego trudno się skupić i myśleć choć przez moment o czymkolwiek innym.

Jeśli jednak członkowie zmarłego chcą dochodzić swoich praw i zawalczyć o zadośćuczynienie czy odszkodowanie za śmierć osoby bliskiej, muszą dojść do siebie i postępować według procedur obowiązujących po wypadku, czyli niezbędnych dokumentach i czynnościach.

Co przysługuje po śmierci bliskiej osoby w wypadku?

To, jak jest prowadzone postępowanie oraz rodzaj dokumentów, jakie należy zgromadzić i przedstawić w trakcie postępowania likwidacyjnego, zależą od rodzaju roszczenia. Wyróżniamy dwa główne roszczenia po śmierci osoby bliskiej:

  • odszkodowanie ze pogorszenie sytuacji życiowej (446 §3 k.c. )
  • zadośćuczynienie za doznaną krzywdę wskutek śmierci osoby bliskiej (446 §4 k.c.).

Odszkodowanie ze pogorszenie sytuacji życiowej

W pierwszym przypadku, a więc przy odszkodowaniu za pogorszenie sytuacji życiowej, mamy do czynienia ze szkodą o wymiarze majątkowym. Krąg osób, które mogą uzyskać takie roszczenie, jest zdecydowanie węższy niż przy zadośćuczynieniu za krzywdę.

Odszkodowanie jest przyznawane wyłącznie wtedy, gdy sytuacja majątkowa członka rodziny zmarłego była zależna od zmarłego i zazwyczaj mogą na nie liczyć głównie:

  • współmałżonek,
  • partner życiowy,
  • dzieci pozostające na utrzymaniu
  • starsi zniedołężniali rodzice, którymi zmarły się opiekował i dostarczał im środków utrzymania.

W takiej sytuacji należy przedłożyć dokumentację przedstawiającą sytuację majątkową i potencjał zmarłego (czyli jego wykształcenie oraz możliwości zarobkowe), a także dokumentację poświadczającą sytuację majątkową członka rodziny po śmierci osoby bliskiej. W ten sposób można udowodnić, że wskutek śmierci doszło od znacznego pogorszenia sytuacji życiowej roszczącego.

Zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej

W przypadku zadośćuczynienia krąg uprawnionych do uzyskania rekompensaty jest już znacznie szerszy niż przy odszkodowaniu. Z przepisu wynika jedynie, że ma to być najbliższy członek rodziny zmarłego. W praktyce przyjmuje się, że są to:

  • rodzice,
  • dzieci,
  • rodzeństwo,
  • małżonkowie,
  • partnerzy życiowi,
  • dziadkowie,
  • wnuki.

W wyjątkowej sytuacji mogą to być także inni członkowie rodziny. Pod warunkiem że uda im się wykazać, iż faktycznie byli najbliższymi osobami i łączyła je zażyłość ze zmarłym.

Choć przy tym roszczeniu nie istnieje coś takiego jak katalog dokumentów, które poszkodowany musi dostarczyć do ubezpieczyciela, praktykuje się jednak przedstawienie wspólnych zdjęć i oświadczeń, w których poszkodowany opisuje relacje łączące go ze zmarłym. Jeżeli ktoś po śmierci bliskiej osoby podjął leczenie u lekarza psychiatry lub psychologa, powinien załączyć także kopię dokumentacji medycznej.

Jakie dokumenty należy przygotować?

W obu przypadkach powinno się również przedstawić:

  • dokumentację z postępowania karnego (co najmniej notatkę lub wyrok) w celu wykazania, że istnieją podstawy prawne do wystąpienia z roszczeniem,
  • akty z urzędu stanu cywilnego (akt urodzenia, zgonu, małżeństwa) w celu wykazania pokrewieństwa ze zmarłym.

W trakcie postępowania likwidacyjnego zakład ubezpieczeń może również przeprowadzić wywiad środowiskowy z poszkodowanymi, żeby ustalić, czy wypłata roszczenia jest zasadna. Czasami ubezpieczyciel (pracownik terenowy) stara się również uzyskać opinię lokalnej społeczności o danej rodzinie (np. pytając o nią sąsiadów), a także informacje w miejscowej komendzie policji.

Proces likwidacji szkody z OC

Procedura postępowania przebiega zwykle w czterech etapach:

  1. Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela wraz ze sprecyzowaniem oraz udokumentowaniem roszczeń.
  2. Rejestracja szkody w zakładzie ubezpieczeń.
  3. Postępowanie likwidacyjne, które obejmuje:
    1. uzupełnienie dokumentacji niezbędnej do zakończenia postępowania w ocenie ubezpieczyciela,
    2. wywiad środowiskowy (minimalny czas trwania tego etapu to ustawowe 30 dni).
  4. Decyzja.

Na co mogą liczyć Klienci AUXILII?

Klienci AUXILII, którzy stracili bliskich, mogą liczyć na kompleksową pomoc i wsparcie naszego zespołu – na każdym etapie tej trudnej i wyjątkowo delikatnej sytuacji. Naszym priorytetem jest pomoc poszkodowanym, dlatego często wychodzimy poza sztywne ramy formalnych obowiązków, dzieląc się nie tylko wiedzą, umiejętnościami i zdobytym doświadczeniem, ale i dobrym słowem. W sytuacji, kiedy nasz Klient traci bliską osobę, to ostatnie okazuje się często najważniejsze.

Ocena: 4/5
(głosy: 4)